Träning med Airtracks

Om du har ett barn men har lite motion kan du överväga att köpa en Airtrack till ditt barn. Min son kunde aldrig sitta still när han var yngre, och min dotter var mycket intresserad av gymnastik. Båda krävde att vi ofta skulle göra något aktivt, vilket alltid var en utmaning hemma. Airtracks är en utmärkt form av motion och en typ av motion som de flesta barn kommer att älska. Förra veckan skrev vi lite om hur man väljer rätt modell, om du inte har läst det inlägget än kan du hitta det här.

Tips för Airtrack

En form av aktiv och rolig lek/träning hemma kan vara att använda en Airtrack. Air Track är en uppblåsbar gymnastikmatta som används ofta inom gymnastik, cheerleading, parkour och kampsport. Fördelen med Airtrack jämfört med en vanlig gymnastikmatta är att luften i Airtrack ger dig lite mer höjd och fart i dina hopp. Det gör det möjligt att till exempel utföra övningar som du annars inte skulle kunna göra, eller att sätta ihop hopprutiner som är lite utöver det vanliga.

Läs också:  Vilken Airtrack ska du välja?

Storleken på Airtracks

Som utgångspunkt vill du ha en Airtrack som passar där den ska användas. Om det är inne i huset är 3 meter förmodligen det längsta som de flesta kan använda. Om du vill se till att den inte står för nära möbler eller väggen. Om ditt barn faller vill du inte att han eller hon ska skada sig bara för att det inte finns tillräckligt med utrymme runt Airtrack. Många väljer också att använda Air Track i trädgården, och här kan du ofta använda en längre och bredare modell. Många föredrar H10 5 meter för trädgårdsträning, eftersom det är en mycket bra storlek för både nybörjare och avancerade användare. För idrottshallar och hardcore gymnaster är en h15-h20 på 6-10 meter ofta ett något bättre val, men dessa modeller är vanligtvis för stora för en vanlig trädgård. Ju längre en Airtrack är, desto fler hoppkombinationer kan du utföra på den, vilket gör det roligare ju mer erfaren gymnast du är. Ju tjockare den är, desto mer fart och höjd kan du få på dina hopp, vilket också är anledningen till att de flesta tävlingar äger rum på en 30 cm modell. Många önskar nog att de hade en 30 cm Airtrack i sitt hem, men få människor har utrymme och budget för en sådan.  Nu har jag provat både en 10 cm och en 30 cm och vilken skillnad. Om du är bra på gymnastik är en tjockare modell definitivt att föredra.

Färgen på Airtrack

Även om färgen inte har någon inverkan på prestandan, bryr sig många barn mycket om färgen på sin Airtrack. Det är till exempel få pojkar som vill ha en rosa Airtrack, medan många flickor kommer att älska en sådan. Som tur är finns de flesta Airtracks i flera olika färger, vanligtvis blått och svart, men vissa modeller finns även i grönt och rosa. Välj gärna en färg som du vet att ditt barn kommer att gilla. Färgen bör dock inte väljas på bekostnad av modellen, eftersom det är viktigare hur den är att använda än hur den ser ut. Åtminstone för de allra flesta. Som tur är kan du ofta få de flesta modellerna i din favoritfärg.

Läs mer: Varför hälsa och fitness är så viktigt

Airtrack för hemmet

För en nybörjare eller yngre barn är en Airtrack Mini eller hemmamodell ofta det bästa valet eftersom det är ett bra sätt att lära sig de grundläggande hoppen och komma igång med Airtracks. De är ofta ganska lätta, lätta att blåsa upp och förvara efter användning. Och i många hem har du också utrymme för att använda dem hemma, vilket är en stor fördel, särskilt för dem som är lite yngre och som precis har börjat med gymnastik eller liknande sporter.

Airtracks är superkul och en bra träningsform, så om du inte redan har en Airtrack eller trampolin är det definitivt något att överväga.